Samochód

Citroen DS3 R3T

Podwozie: Citroën Racing zna się na bezpieczeństwie

W modelu DS3 R3 wykorzystano wszystko, co Citroën Racing wie na temat bezpieczeństwa biernego i sztywności nadwozia. Kabina seryjna typu „monocoque” jest pozbawiona stosowanych w wersji oryginalnej słupków, następnie zespawana ponownie, po montażu wielopunktowej klatki bezpieczeństwa składającej się z ponad 45 m stalowej rury. Zbudowana w procesie przemysłowym klatka jest wstępnie zamontowana wewnątrz samochodu, co zapewnia lepszą jakość spawów. Wiele elementów w projekcie nadwozia

pozwala polepszyć bezpieczeństwo załogi, od belki mocowania pasów po krzyżowe
wzmocnienia drzwi. Dostarczane nadwozia są wyposażone we wszystkie wsporniki i
mocowania niezbędne do montażu samochodu. Skraca to czas montażu i zmniejsza jego koszt.

Dla lepszego rozkładu masy pojazdu akumulator i automatyczna gaśnica zostały umieszczone za fotelami. Chroniąca części mechaniczne stalowa osłona również przyczynia się do obniżenia środka ciężkości. Elastyczny zbiornik paliwa z homologacją FIA jest pozostawiony w pierwotnym miejscu.

Przyczepność: regulowane, wydajne zawieszenie

Dobre osiągi modelu DS3 R3 na wszystkich typach terenu są związane z wysoką jakością zawieszeń, zaprojektowanych zgodnie z możliwościami dopuszczonymi specyfikacją dla Grupy R. Sworzeń wywodzący się z części produkowanej seryjnie jest lżejszy, ale został też wzmocniony. Opracowane we współpracy z BOS amortyzatory mogą się pochwalić wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami:
– Olej polepszający funkcjonowanie i trwałość amortyzatora.
– Przesunięto do przodu dolny punkt mocowania, dzięki czemu można było zwiększyć skok
amortyzatora.

Aby dostosować zachowanie amortyzatorów do różnych stylów jazdy, w DS3 R3 istnieje wiele możliwości regulacji: amortyzatory trzyzakresowe (kompresja z dużą i małą prędkością, rozprostowanie, regulowany ogranicznik hydrauliczny), pochylenie i zbieżność kół (przód+tył), rozstaw kół i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (przód).
Z tyłu wzmocniono seryjną belkę i zmieniono ją tak, by ułatwić montaż stabilizatora
poprzecznego. Demontowalne piasty tylnych kół umożliwiają osobne ustawianie pochylenia i zbieżności kół.

Układ hamowania jest wyposażony w „pedal box” z dwiema pompami hamulcowymi. Tarcze są ściskane przez zaciski 4-tłoczkowe (przód) i 2-tłoczkowe (tył). Hamulec ręczny ma układ hydrauliczny.

Silnik 1.6 THP o wyjątkowym momencie obrotowym

Po raz pierwszy w swojej historii Citroën Racing proponuje model rajdowy przeznaczony dla klientów z silnikiem turbo. Jego projektowanie ułatwiło doświadczenie gromadzone od
prawie 10 lat przez firmę na mistrzostwach WRC. Silnik 1.6 THP (turbosprężarka
wysokociśnieniowa) wywodzi się prosto od seryjnego zespołu napędowego stosowanego w
koncernie PSA. Silnik z turbosprężarką z obowiązkową zwężką (29 mm) produkuje moc 210 KM, a jego moment obrotowy wynosi 350 Nm (paliwo standardowe). Ten ostatni parametr zapewnia wysokie osiągi silnika i łatwość jazdy na każdym biegu. Zgodnie z przepisami wiele części jest częściami seryjnymi lub wywodzi się od nich. Takie
same jak części seryjne są np. kolektory ssące i wydechowe, turbosprężarka, wtryskiwacze i pompy wtryskowe. Filtr powietrza, wałki rozrządu, tłoki, korbowody i koło zamachowe są za to częściami zaprojektowanymi specjalnie do samochodu rajdowego. Aby uniknąć
wynurzenia się ssaka pompy z oleju przy długich przeciążeniach bocznych, zmodyfikowano

miskę olejową, wyposażając ją w przedziały z kompozytu. Układ wydechowy i
turbosprężarki jest również specjalnie zaprojektowany; katalizator jest podobny do
katalizatora w modelu C4 WRC. Komputer silnika modelu DS3 R3 zawiera system zapisu danych pozwalający sprawdzać wiele parametrów.

Skrzynia biegów: wielka premiera automatycznego sterowania

Jedna z najważniejszych innowacji zastosowanych w modelu DS3 R3 dotyczy skrzyni
biegów. Po raz pierwszy produkt model rajdowy przeznaczony dla klientów zostaje
wyposażony w skrzynię biegów z automatycznym sterowaniem: zmniejsza to o połowę czas
zmiany biegów i polepsza niezawodność działania. Elektroniczne zarządzanie pozwala na
zmianę biegu jedynie w przypadku, gdy umożliwiają to parametry silnika. Również i tutaj tę
nowoczesną technologię zastosowano w modelu DS3 R3 dzięki wiedzy i doświadczeniu,
jakie Citroën Racing zdobył, uczestnicząc w WRC.

W kabinie kompozytowa łopatka tuż przy kierownicy wzoruje się na ergonomicznych
rozwiązaniach z samochodu C4 WRC: kierowca popycha ją do siebie, by zmienić bieg na
wyższy i od siebie, by zmienić na niższy. Pozostawiono wprawdzie pedał sprzęgła, ale używa
się go jedynie przy starcie. Podczas zmiany biegów sprzęgło jest sterowane automatycznie.

Pod maską znajdują się elementy automatycznego systemu zmiany przełożeń (elektrozawory, siłowniki, zespół ciśnieniowy), wywodzące się z produktów seryjnych i dostosowanych do sześciobiegowej skrzyni biegów. Obudowa zespołu sprzęgła dwutarczowego jest wykonana ze stopu aluminium, obudowa koła zamachowego jest zaś wycięta z jednego elementu.

Prace rozwojowe w oparciu o ponad 10 000 km jazd testowych!

Po rocznych pracach w biurze projektowym Citroën Racing samochód DS3 R3 odbył
pierwsze jazdy pod koniec sierpnia 2009 r. Aby sprawdzić, jak solidne są jego poszczególne
części, najpierw testowano go na podłożu z ostrego szutru, typowego dla rajdów w basenie
Morza Śródziemnego. Testy kontynuowano następnie na asfalcie, idealnym podłożu do
doskonalenia osiągów oraz na drogach nieutwardzonych. W sumie samochód DS3 R3
przemierzył podczas testów rozwojowych ponad 10 000 km podzielonych równo na różne
typy dróg.

Podczas testów za kierownicą zmieniło się wielu kierowców. Dzięki różnemu doświadczeniu,
umiejętnościom i stylom jazdy kierowców inżynierowie mogli zebrać dane, które będą
pomocne dla przyszłych właścicieli DS3 R3. Kierowcy jednogłośnie wysoko ocenili łatwość
prowadzenia samochodu, podkreślając zwłaszcza trzy jego atuty: moment obrotowy silnika
1.6 THP, automatyczną skrzynia biegów i zawieszenie. DS3 R3 ma znakomite osiągi i łatwo
przewidzieć, że zajmie ważne miejsce wśród modeli tej kategorii w rajdach samochodowych.

Citroen C2 R2 MAX

Silnik TU5JP4S
Pojemność 1599 cm3
Moc 190 KM przy 7750 obr/min
Moment obr. 175 Nm przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów 5 – biegowa sekwencyjnasamoblokująca, mechanizm różnicowy typu ZF
Zawieszenie Przód: typu McPherson.
Tył: oś typu H, specjalne przegubyPrzednie i tylne amortyzatoryregulowane w 3 zakresach

.